Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

torsdag 7 juni 2012

Dagen efter

Igår var det vår nationaldag. En del olika jippon fanns på stan. Annat var stängt. Jag och Tanja gick till NP33 för att se på utställning  med Lisa Larsson. När vi kom dit var det stängt, trots att det var annonserat i dagstidningen. Vi gick istället till Strömmen och tittade på ångslupen Moa. Man kunde få ta en tur med henne.


Jag gillar när de ordnar lite udda aktiviteter för att locka ut folk. Visst är det fint med de svenska flaggorna. Här i sällskap med en norsk flagga. Båten lät härligt med sitt tuffande och ångvisslan som signalerade emellanåt.


Våra bevingade  vänner tärnorna var i rörelse och tävlade med sportfiskarna att få fatt i fisk.


Gjutformarna för fästen på den nya bron för gång- och cykeltrafik över strömmen, är påbörjade.


Det kan nog bli ett äventyr innan allt är klart, åtminstone rent ekonomiskt om man följer lokaldebatten.

Sen eftermiddag for vi till Anna med familj i Finspång. Där njöt vi av solen, ett solsken till barnbarn och en god grillad middag.
Idag har det blivit en stilla dag med återhämtning för mig, medan Lennart arbetat.

Fler foton finns på I like, NF Winged och Himmelsk

13 kommentarer:

  1. Gratulerer med gårsdagens nasjonaldag :) Flotte bilder! Stilig måkebilder!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia xx

    SvaraRadera
  2. Gratulerer med nasjonaldagen!
    Nydelige sommerbilder! :)

    SvaraRadera
  3. Fortsätt bara Elisabeth... jag ÄLSKAR dina sightseeing turer och rapporter :-))))

    SvaraRadera
  4. Härliga somriga bilder!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. jag gillar att få möjlighet att ströva runt med dig i Norrköping och säger som BP: Fortsätt bara!! :))

    SvaraRadera
  6. Hihi, jag trodde det skulle bli en husbåt.. :P

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder igen :) Såg att Moa kommer att ligga i Norsholm i sommar också.
    Kanske läge att ta en liten kanaltur :)
    Vi är just nu i Köping och det ösregnar...
    Ha det gott och ha en bra helg!

    SvaraRadera
  8. Har åkt med ångslupen Moa till Esterön för så där 15 år sedan när jag jobbade på Telia Installation, vi hade produktionsträff på Esterön!
    Härliga sommarbilder!!
    Ha nu en skön helg, trots regn!

    SvaraRadera
  9. Nydelige bilder av fuglen. Artig med den båten. Så riktig så koselig ut. :)

    SvaraRadera
  10. Försenat grattis till Sverige på nationaldagen :-)

    SvaraRadera
  11. Kjempefine og herlige bilder! Ønsker deg en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjempefin og god helg videre!:)

    SvaraRadera
  12. Veldig fin bildeserie fra nasjonaldagen :)

    SvaraRadera
  13. :) det där är nog inte tärnor. Skrattmåsar skulle jag tro. Men du fick en fin bild på den. Och jag tycker de är vackra. :)

    SvaraRadera