Dettan

På äventyr med Dettan

lördag 21 juli 2012

Kaffepaus vid Å, Åfjord

Nu har det gått ett par dagar när vi inte haft tillgång till nät, knappt kunnat ringa. Under den tiden har vi sakta tagit oss åt söder utefter kusten. Den 16 juli tog vi färja från Tjötta ut till ön Vega, som finns med på UNESCOs världsarvslista.

En vacker ö, men skälet till att ön finns på listan, har mer med att göra att här samlade man dun och skötte om ejdrar, så att man kunde ta hand om dunet. Avfolkningen har varit hög och nu är det bara en familj som samlar dun på öar utanför Vega. Ett ejderdunstäcke kostar endast 39000 Nkr.

Här rensas dunet från skräp. De sydde också tofflor och handskar med ejderdun.
Vi hittade en bra övernattningsplats vid ett fritidsområde med parkering vid havet. När vi kom dit på em var det lågvatten. Jag hittade några fina snäckor samt koraller.

Dagen därpå for vi vidare med färja till Horn. Efter ett tag fick vi sakta in för två älgar, fjolårskalvar som höll till vid vägkanten och så småningom lunkade de över till andra sidan.

Vi tog ytterligare en färja Vennesund - Holm och så blev det ett stort antal tunnlar. Vägen bar uppåt och det blev fina vyer.

Molnen gick lågt och dålde en del toppar. Vi svänger av till väg 802 och senare 771. Vi stannar över natten vid Sildvika camping. Där fanns ingen täckning ens för telefon, men väldigt fint.

Här en sammanväxt brudtistel med Sildvika i bakgrunden.

När vi fortsatte ned mot Namsos fanns det mer tama djur på vägen. Men det gällde att se upp med dem också.  Vi åker igen en liten bit på v 17, innan vi svänger av till v 715 - ut mot kusten igen.

Här är Nordmelanfossen. Just nu finns inte mycket vatten i den, men vacker och ett skönt brus. Här blev det kaffepaus.

Inte långt därifrån passerade vi Osen och kom till en bro över det här vattnet. Här fanns en plats där det redan stor tre husbilar och några andra bilar. Det var ett populärt ställe att fiska ifrån. Vi blev kvar här två nätter. Vi hade några regnskurar, främst på nätterna, men också sol. Jag plockade fram mina akvareller och målade några tavlar med berg. Här en dramatisk kvällsbild. Lennart har läst e-böcker.

På en av våra promenade i omgivningen frågade jag några personer om fiskelyckan varit bra. Det hade den. De hade fångat 20 makrillar. Ville jag rensa så kunde jag få några. Det blev så klart ett ja tack! Vi fick fyra makrillar som jag filéade. I går kväll var Lennart grillmästare. Det blev en jättegod middag!

I morse fortsatte vi så färden på väg 715.
Nu har jag lånat nät från Åbibloteket.