Dettan

På äventyr med Dettan

söndag 15 juli 2012

Offersöy

Hit kom vi i går, men det är ett så trevligt ställe att vi blir kvar en natt till. Vi har första parkett vid strandkanten, så vi håller koll på tidsvattnet.

Igår körde vi bara 7 mil. När vi kom över Hegelandsbron, kollade vi in en stor älg.

Den var mäktig. Samtidigt på parkeringsplatsen fanns ett syntest. Hur nära måste man vara för att se en älg.
Det är bra med uppdaterade glasögon!
Vi fortsatte in till Sandnessjöen. Här gick vi en skulpturrunda genom stan. "Nordkapp" hade också stannat här, så det var gott om folk på byn.

Vi passerade bergkedjan "De sju systrarna", ett berg med sju toppar, men vi såg inte ett dugg av den, då molnen gick lågt.

Vi fortsatte väg 17 och stannade strax igen. Nu vid Alstahaug kyrka. Det är en gammal medeltida kyrka, som blivit tillbyggd. Här verkade prästmannen och poeten Petter Dass från 1689 till sin död 1707. Ett museum finns i anslutning till kyrkan.

På håll såg vi fotografering av ett brudpar framför den här bilen, innan de försvann in i den gamla prästgården.

Vi tittade på en installation av Ann Kristin och Grethe Irene Einarsen.

Snitsigt gjort. Den felande länken fanns längre ner mot havet.

Så var det inte långt kvar till Otteröy camping. Idag har jag varit ute på ett par promenader. En gång hade jag macroobjektivet på och tog några kort på Nattvioler.

En vacker orkidé, som det finns gott om här.

Om allt går som vi tänkt, tar vi i morgon färja ut till ett av Norges Värdsarv enl UNESCO-listan - Vegaöyan. Ön finns med för att visa generationers slit av skärgårdsfolk. Här samlade man eiderdun, som var en stor handelsvara sedan vikingatiden.  Fiskare har funnits på ön sedan 15-talet.

1. Ni verkar ha en väldigt fin resa, med massor av fantastiska platser. Du har varit så duktig på att hålla oss uppdaterade och jag försökte läsa ikapp de senaste idag. Vi har ju fullt upp nu med dels några dagar hos en av sönerna och tillsammans med barnbarn. Nu är vi hos vänner nere i Huaröd nere i Skåne. Vi har också kul och gör massor. Är så trött ikväll så vi orkar inte skriva om alla upplevelser. Men ska försöka bli bättre. Det är så kul att följa med på er resa! Kram 3 M

2. Så fina bilder från Norge. Det är verkligen ett härligt land med massor av vackra och intressanta ställen att besöka.

Ha en trevlig fortsättning på resan!
    Kram, Ingrid

3. Många fina bilder från de platser ni besökt- kul att följa Er på resan! Önskar Dig Elisabeth och Lennart en fortsatt härlig resa, det verkar som vädergudarna är på Er sida!
    Kram till Er från mig/Anita

4. Vilken resa ni gör. Önskar jag hade körkort ibland, bara att åka när jag vill vart jag vill :)

5. Härligt ni har det!! Norge blir jag bara mer och mer nyfiken på... så länge sen man var där så man minns ej så mkt av det.

6. Hej på er!
    Vi är hemma igen... och nu har jag hunnit med att läsa det jag missat förut. Härlig resa ni gör! Vi såg "De sju systrarna" och har varit på en del av de platser ni besöker, när vi åkte med Hurtigruten för tre år sedan...
    Så vackertlängs den norska kusten!