Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

fredag 1 juni 2012

Grått och svala vindar

Himlen har varit övermulen och stundtals har det regnat.


Jag har trotsat vädret och varit ute och handlat. Handlade så mycket, så jag fick ringa hem och be Lennart komma och hjälpa mig hem med varorna. Netto har öppnat en butik i gamla Domus-huset. Det behövs konkurrens i centrum. Så här i start var det extrapriser, som jag inte kunde motstå. Jag handlade, som om jag hade haft bilen med och inte bara Dramaten. Men Lennart offrade sig.

Väl hemma blev det förmiddagskaffe med Bosanas goda kakor sen i går. Blev ingen smal dag idag heller och sen kommer ju helgen ....

Efter lunch, när Lennart åkt på jobb, sträckta jag ut mig på sängen med en bok. Jag läser just nu Springkällan av Kerstin Ekman. Den kom ut 1976, men det är bra att påminna sig hur det var i Sverige på 1910- och 20-talet. Då kämpade man för kvinnlig rösträtt och rätten att organisera sig. Mycket har hänt på hundra år. Jag kan inte låta bli att jämföra när vi pratar om fattigdom i Sverige idag och samtidigt räknar in tv, telefon och data som självklarheter i hushållet. Läs gärna boken om ni hittar den.


Jag blev inte så här avslappnad, som Isa, men skönt ändå.

Nu har jag suttit och letat en stund bland mina foton och hittat ett från Kriminalvårdens museum i Norrköping. Här visas en cell med ett fönster, som jag tror är vetenskapligt utformat, för att hålla klienterna kvar i cellen. Jag jobbade inom kriminalvården under början av 70-talet och då såg cellerna ut ungefär så här. Vet inte om de har ändrats så mycket.



Har ni inte besökt museet, så gör gärna det vid tillfälle. Det ger en inblick i svensk kriminalvård över tiden. Det finns ett liknande, men större, museum i Gävle.

Fler foton hittar du på Himmelsk , Skywatch FridayTema fredag och Veckans fönster

23 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som grejar med dina foton, det borde vi också göra. Allt som allt har vi tusentals bilder på datorn som också behöver katalogiseras bättre, men .....
    Önskar dig och Lennart en riktigt skön helg! 3 M

    SvaraRadera
  2. Fina bilder till ett härligt inlägg!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vetenskapligt eller inte - jag är glad att jag slipper sitta i den där cellen!

    SvaraRadera
  4. Ja, det ser ju egentligen inte så illa ut, i cellen. För en natt. Men att tillbringa där ett år eller fler, huu... Detta med brott och straff är ju verkligen ett vetenskap, och inte lätt heller. Vi vill ju ha alla bovar bakom galler, och inga oskyldiga inom dem, men hur säkert är det? Och jag tror nog att många som borde finnas inom dem finns utanför.

    SvaraRadera
  5. När vi bodde på Långholmens hotell så tyckte vi att de rummen var små, men det visade sig att de bestod av två ihopslagna celler!
    Där finns också ett litet museum om hur det var att vara internerad.

    Jag tror jag hellre vilar mig avslappnad bredvid voffsen!
    ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Där fick du många teman i samma inlägg - snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  7. Knappast ett rum med utsikt, men nog ser det trevligare ut än på många andra fängelser i världen, då är ändå din cell från 70-talet.

    SvaraRadera
  8. Här blev det inget regn idag, fast det så väl skulle behövas.

    Så bra att du kunde få hjälp av Lennart med handeln.

    Den där cellen skulle jag inte vilja sitta i, så man får väl försöka sköta sig, så att man slipper hamna där.

    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Jycken ser väldigt avslappnad ut tycker jag. Å cellen - ja nu vet jag att f d öststaternas besökare i Sverige vill stanna hos oss under de kalla vintrarna.
    Kul att du också börjat kombinera två teman. En riktig utmaning, eller hur:-)

    SvaraRadera
  10. Fin hopslagning av två teman, hunden blir min favorit så avslappnad och fin;-)

    SvaraRadera
  11. Som alltid...trevlig läsning och smart lösning.

    SvaraRadera
  12. Grått!

    Det är bara förnamnet, regnade hela dagen i går och i dag regnar det nästan vågrätt!

    Det är bara att dra täcket över sig!

    Ha de gott!

    SvaraRadera
  13. It is good to be resting with a good book and so completely like your dog Isa. The thought of prison is frightening.

    SvaraRadera
  14. Bra med konkurranse og da blir det ofte mer tilbud så det er ikke rart du kom hjem med mer enn du klarte å bære :)
    Kerstin Ekman er en av mine favoritter, jeg har de tre bøkene i "Kvinnorna och staden" klar i bokhyllen som jeg ser frem til å begynne på.

    SvaraRadera
  15. Hmm, jo fängelsefönster måste naturligtvis vara utformade så att de kan hålla internerna innanför murarna, men ändå kunna ge lite ljus i den, vad jag tror, ganska hopplösa tillvaron. Innerst inne tror jag att varje människa egentligen vill göra rätt för sig men att en del hamnat på kant med tillvaron och att de med rätt hjälp skulle kunna bli hur välfungerade som helst i vårt samhälle. Men jag är kanske naiv?

    SvaraRadera
  16. Nu var jag ju inloggad på fel ställe när jag kommenterade. :(

    SvaraRadera
  17. Isa verkar vara väldigt avslappnad. :-)

    SvaraRadera
  18. ja grått har det verkligen varit de senaste dagarna. Vi har varit uppe i sthl och jisses med regn det kommit sedan onsdag.
    På tal om att handla så är det svårt att ibland låta bli saker på Netto, gillr den affären skarpt för deras lockvaror!

    SvaraRadera
  19. At lesa är riktigt avslappnande, och Isa ser inte särskild stressad ut...

    SvaraRadera
  20. Inte bara fönstret utan även himlen...är vetenskap, väl????

    SvaraRadera
  21. Ett cellsamt fängslande museum, kanske? :-)

    SvaraRadera
  22. En annorlunda tolkning på det vetenskapliga teamt! Inget rum att längta till......

    SvaraRadera
  23. ja du, jag kan säga dig att det är en STOR skillnad mot hur fängelse cellerna såg ut i Freemantle i Australien. Var på ett besök där i det gamla fängelset som togs ur bruk i slutet på 1990 talet, och de cellerna var 2m långa, 1 m breda, ingen värme, en hängmatta och en spann till att göra sina behov i.

    SvaraRadera