Dettan

På äventyr med Dettan

onsdag 27 juni 2012

Förlängd midsommarhelg

Torsdagen innan midsommarafton arbetade Lennart sitt sista arbetspass. Han har sagt upp sig, så nu ska vi ha tiden för varandra och olika resor.

Första resan, som friherre, blev till Ragglanda nära Kaxholmen i Jönköpings län. Här var vi med på Husbilsträff.

Vi var ett 60-tal bilar samlade till gemenskap. Vi var bland de senast anlända, då de flesta kommit redan på torsdagen.  På fm hade personal från Kabe visat 3 nya husbilar. Vi kikade senare in genom fönstren och konstaterade att de inte var för oss. Däremot var vi sugna på lunch, som vi kom i lagom till. Det blev knytkalas med sill och potatis och andra tillbehör. Midsommarstången i bakgrunden och midsommarblommor på bordet.

Solen sken och det var varmt och skönt. Ragge spelade och det blev allsång. Sen vi ätit färdigt fick jag en bedårande liten Lisa i mitt knä. I vanliga fall hör hon hemma i Linghem.

Många nya bekantskaper och  inblickar hos andra husbilsägare och hur de har löst olika problem. På kvällen började det regna, men som tur var hade man satt upp stora partytält, så vi klarade oss från att bli alltför blöta. I tälten fortsatte prat, men också en del sång och musik.

På midsommardagen prövade några fiskelyckan. En 5 kg gädda förlorade dragkampen och håvades i land.

Andra testade sina modellflygplan. Numera låter de inte så mycket, då de drivs av elmotor. Vi kollade an stund på deras skickliga navigerande. Vi tog också en promenad och plockade en stor vacker midsommarbukett. På hemvägen kom ett mörkt  moln lite för snabbt och vi blev blöta  innan vi nådde husbilen. Det var bara att plocka fram torra kläder, samt torka håret.
Senare på kvällen bjöds det på hamburgare i stora lass.

På söndagen var det uppbrottsdag. Vi tog det lugnt och for först vid 13 tiden ner till Huskvarna. Här besökte vi Smedbyn.

Byn byggdes 1758 - 1772 och har fått sitt namn av att vapensmeder bodde och drev sin verksamheter här.
Nu är det hantverkare som finns i husen och som säljer sina alster till oss turister.

Vi fortsatte in till Husqvarna fabriksmuseum, nu också förstärkt av en designer och textilkonstnär, som gjort vackra kläder. En del var till salu.

Hon har återanvänt många vackert virkade och knypplade dukar på en cape.

Jag fick se symaskinen, som mormor hade och som jag fick lära mig sy på. Lennart hittade annat av intresse, som motorcyklar och mopeder.

Husqvarna AB har gjort en massa olika produkter, som vi haft i vår vardag och som vi kan återse här på museet. Verkligen trevliga timmar.

Vi åkte vidare, som vanligt på mindre vägar tills vi kom till Åsens by - ett kulturreservat. Här drivs ett lantbruk på gammalt sätt. När man ser alla stenhögar, kan vi förstå att det varit mycket slitsamt att vara bonde eller brukare i Småland.

Idag är det vandrarhem i stora huset och runt i omgivningarna finns vandringsleder i olika längd.

Här finns också äldre arter av grisar, hästar och höns.

Man har olika utställningar och säljer en del produkter i en typ av gammaldags brukshandel. Ett spännande inslag var Tecklas hus. Här bodde en kvinna fram till 1989 utan el. Huset är, så som det var då hon lämnade det.

Besök gärna den här byn och ha gått om tid på er. Vi kom lite för sent på dagen, då en del hus stängdes vid 17-tiden.
Vi fortsatte en stycke till innan vi stannade för natten vid ett naturreservat. Regnet höll på hela natten och stor del av måndagen också.

Vi ställde in GPS på småvägar upp till Ödeshög. Där besökte vi Gunilla och Peter. Vi åt en god lunch tillsammans innan regnet slutade och vi kunde ta en tur ut på markerna. Då hade det kommit 45 mm under senaste dygnet.

Den vackra vattentunnan var väl fylld.

Hästarna hade fått vara inne när det regnade som mest, men nu fick de komma ut igen. Samma var det för hönsen.

Vi fortsatte så småningom till Mantorp, där vi stod på Östgöta Campings Quickstop. Det var ju måndag och travtävlingar. Jag har aldrig sett ett travlopp i verkligheten, så vi promenerade dit.

Jag fick instruktioner hur man spelar och satsade en slant på en favorit och en annan. Det blev ingen vinnare eller plats, men lika glad var jag. Ytterligare en erfarenhet rikare!

Här är vinnaren i tredje loppet inför starten.

Efter en god natts sömn tittade vi på husbilar innan vi for vidare till Linköping och mera husbilar. Sen blev det lunch i närheten av Askeby och fika vid slussen i Norsholm innan vi for mot Norrköping. Det var trevliga och händelserika dagar. Tänk vad härligt det är att kunna ta dagen som den kommer.

Jag avslutar med en blåklint, vår landskapsblomma. Tidigare fanns den överallt, där man odlade råg. Nu sprutar man mot ogräs och den finns mer sällan bland säden.

Fler foton hittar du på Måndagstema , TisdagsTema, NF Waters

1. Så härliga bilder ni fått in o sett mycket trevligt förstår jag,trav är kul !!!!
    Skönt att bara kunna dra iväg nu då på nya
    härliga resor o komma hem när ni vill !!
    Bara vädret med sommarvärme kommer nån gång..

Ha det gott.....

2. Vilken underbar och varierad bildkavalkad. Kul att malen din har sagt upp sig. Då kan ni njuta för fullt nu - Carpe Dienm säger jag bara.

3. Jag förstår att det är härligt att kuska runt i husbilen, ni har haft en händelserik midsommarhelg!

4. Vilket fint reportage!
    Flera platser jag besökt!

Grattis Lennart!
    Nu har vi både samma namn och samma titel!

Jag åker till Norrköpingi dag och stannar veckan ut!
    Skall hjälpa grabben att flytta!
    Kram på er!

5. Det är bara att gratulera till nomadlivet, ni kommer säkert att få många härliga resor med husbilen nu när ni får tid! Och vi kommer att få se många underbara bilder från era resor. Tack för det!

6. Ja, men vad kul... nu kan ni verkligen njuta av husbilslivet :)
    Härliga bilder, som vanligt och bra tips... också som vanligt! Åsens by - precis i min smak :)
    Ha det gott bägge två!

7. Vilken härlig midsommar! :-)

Helt rätt att ta möjligheten att vara tilsammans istället för att knega på - ni kommer att få det underbart :-)

8. Grattis får vi väl säga först och främst till friherretiteln till din Lennart. Tänk så härligt att kunna dra iväg när man vill och njuta av husbilslivet. Inga måsten, det är härligt. Fina bilder och en bra och trevlig sammanfattning av era härliga premiärdagar. Njut av många sköna turer som vi gärna tar del av och tar gärna emot fler sådana här kul tips på utflykter. Vad kul att vi kan tipsa varandra, som vi gör. Hoppas vi ses någon gång, snart. Ha det så gott. Kram 3 M

9. Grattis friherre Lennart! Det är inte dumt att vara Fritidsforskare! Nu är det bara att "åk"! Ta vara på dagarna och njut av livet båda två! Det går inte i repris!