Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 7 juni 2011

Åskluft

Idag har det varit en seg dag. Resandet sitter i kroppen och där till en tryckande värme. Vore skönt med ett befriande åskväder. Eller rättare sagt vill jag ha ett stillsamt regn, som går ner i jorden. Växtligheten behöver en rejäl rotblöta.

Blöta har våra kläder blivit, åtminstone dem vi hade på resan. Tvättmaskinen har gått i tre olika omgångar. Det doftar gott av rentvättade kläder när man kommer ut på balkongen. De har också torkat rätt fort.

Lennart fick en snabb jobbstart idag. Göran ville ha igång honom redan före 12, så Lennart hann inte äta lunch innan han gav sig iväg till långtradaren.

På em gick jag till biblioteket och lånade några böcker om Polen. Vi har börjat planera för att åka dit på vår semester.


Det finns mycket att ta in. Vi har också fått en del broschyrer från Polska turistbyrån, samt hämtat hem en del på nätet. Förberedelserna är stor del av nöjet med att resa. Vi planerar inte i detalj på något sätt, men läser om landet för att veta vad vi skulle vilja se. Så får väder och vind liksom näsan avgöra vilket håll det blir.

När jag var ute på stan träffade jag på två av mina arbetskollegor, så det blev lite prat.

Väl hemma igen har jag suttit på balkongen och njutit av värmen, liksom av jordgubbar. Lennart tyckte också det smakade bra med gubbar efter en mycket sen lunch/middag.

4 kommentarer:

  1. Ja värmen har kommit även hit! :-) Igår hade vi riktigt hett! Härligt!
    Ja jag håller med, planeranet är en stor del av resan! Vi brukar också försöka läsa på en hel del, planera - fast inte i detalj och minutiöst inte - utan mer se vad som finns, ta in lite tips och råd, leta upp en massa olika saker att se och göra och sen väljer man när man väl är där vad som passar för dagen!

    SvaraRadera
  2. Ja det var en riktig långresa ni gjorde. Låter spännande med Polen, där har vi aldrig varit.

    SvaraRadera
  3. Visst är själva planeringen en stor del av nöjet! Vi gör som ni, tar reda på en hel del innan och improviserar när vi väl är ute :-D

    SvaraRadera
  4. Håller med om att planeringen är en stor del av nöjet! Polen är ett av våra favoritresmål i Europa: nära, billigt, fina stränder, charmiga städer. Jag har varit där tre gånger, varav två med husbilen. För sol och bad kan vi framför allt rekommendera Sopot och landtungan Hel. När det gäller städer gillar vi både Gdansk och Sopot. Sedan ska det ju finnas en massa fina naturområden i södra Polen, men där har vi inte varit...

    SvaraRadera