Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

söndag 19 juni 2011

Regn, regn och åter regn

I dag började jag med att sätta en rågbrödsdeg på jäst och den jäste rätt fort. Brödet var färdigt till kaffedags, men för varmt för att avsmakas då. Vi njöt på balkongen en stund, med fönsterna fördragna, innan vi lastade in rena sängkläder och en del annat, som vi ska ha på semestern och for med det till husbilen.

Därifrån åkte vi till Mediamark och tittade på olika telefoner. Jag behöver en ny mobiltelefon. Hade tänkt en med lite finesser kopplad till ett kontantkort. Försäljaren pratade på om olika fördelar med abonnemang och ett bindande på 24 månader. Med all den informationen kunde jag inte ta ställning utan måste hem och fundera på behov och vad totalkostnaden blir. Lennart har hjälpt mig titta på olika hemsidor och jämfört teckning och kostnader. Eftersom vi ska vara ute en hel del med husbilen, så lär det bli Telia i fortsättningen också och jag lutar åt betalkort och köpa telefonen kontant. Att binda över tid, gör ändå att telefonen blir dyr.

Så var det dags för lunch. Det blev kassler med grönsaker och kokt potatis.

Sen kunde vi inte skjuta på städningen längre. En gemensam kraftansträngning och det blev fint här hemma.

Nyss rörde jag i fläderblomssaften, som jag satte i går. Det doftar gott i kylskåpet. I morgon bitti ska jag plocka bort citronerna och så får blommorna var i ytterligare några dagar. Smakar riktigt somrigt och läskande med fläderblomssaft en varm dag. Är också gott till en drink med skivade jordgubbar i och spetsade med lite vodka.


En grå regnig dag, men det blev mycket gjort här hemma!

4 kommentarer:

  1. Flädersaft brukar jag med göra varje år, men detta året har det inte blivit av pga olika omständigheter trots att mamma tjatar om att nu är det verkligen hög tid innan det blommar över helt i hennes trädgård. Lär nog tyvärr bli utan detta år men det ska vi nog överleva :) trots allt så är det nästan bara jag som tycker om det så väldans mkt.

    SvaraRadera
  2. Flädersaft är det väldigt länge sen jag smakat men tycker mig minnas att det var jättegott.
    Städa ja - usch, tala inte om det. Det bordevi också göra.

    SvaraRadera
  3. Vi önskar en riktigt skön husbilsresa! Kör försiktigt och var rädda om varandra.

    SvaraRadera
  4. Fläderblomssaft är så gott, och drinkvarianten har jag också testat - dock utan jordgubbar. Men den gick ned ändå :-)

    SvaraRadera