Dettan

På äventyr med Dettan

fredag 13 juli 2012

Havblikk camping i Nesna

Igår lämnade vi Saltstraumen och tog oss via en underbart vacker väg ner till och förbi glaciären Svartisen.
På vägen dit passerade vi nio tunnlar och en färgeförbindelse. Den längsta tunneln var Svartistunneln med 7615 meter.

Här liksom rinner Svartisglaciären ner mot vattnet. Mäktigt att se. Man kunde ta båt till stranden och sen vandra upp till isen, men vi nöjde oss med att se den på distans. Vi har tidigare sett glaciärer på nära håll.

Vi stannade för natten inte så långt från Reppens kraftanläggning, på en rätt nyanlagd plats. Vi satt ute till efter kl 22 och hade en jättevacker solnedgång vid Tjongfjorden.

I natt kom ett milt regn. Det var ett antal skurar, men på morgonen var det fint igen även om det fanns moln på himlen..

Vi fortsatte till Jettvik. Därifrån tog vi färjan till Kilboghamn. Färjturen tog ungedär 40 minuter.

Det var lite vind, men med fiberpäls klarar man sig bra.
Under resans gång passeraade vi polcirkeln.

En fantastisk sjöresa med vidunerliga berg!

Det blev också mer och mer fantastiska moln. Solen lyste på dem och de blev grålila.

Vi hade första parkett på färjan, så när vi kom till Kilboghamn svängde vi in på parkeringen för att släppa förbi alla som hade bråttom. Lennart tog några kort och jag fixade kaffe..

Sen fortsatte vi upp i bergen igen. Bitvis är vägen rätt smal och det gäller att ha koll på mötesplatserna.  Långtradarna känns extra breda här! Vi har klarat oss från att behöva backa ännu.

De få bönder som är aktiva här, håller nu på för fullt att berga ensilage. Det ligger ett och annat traktorägg som bevis.

Vid 17-tiden kom vi hit till Nesna. Det kom en regnskur och sen passade vi på att ta en promenad runt i samhället och ner till hamnen. I morgon far vi vidare med färjan i bakgrunden. Den kommer att ta oss till Levang och sen fortsätter vi väg 17 söderut.
Ha en bra helg!
Fotona tycker jag visar Himmelska vyer och färgen är nyanser av blått.
Fler foton  på Himmelsk och 4U2:sfotoutmaning

1. Nesna är såååååååå vackert! och det är sådan skillnad mellan den norra svenska och norska landsbygden. I Norge är den "levande" och i Sverige finns inte en bondgård så långt ögat når "ungefär" ;-))

2. Underbart himmelskt inlägg med sååå fina bilder!
    Norge är ett vackert land.
    Trevlig helg!

3. Förra helgen var jag i saltströmmen, det är ju så vackert i Norge och det ser man verkligen i dina bilder. Vi åkte också en bit söderut efter kusten men svängde av och körde runt på Sandhornöya, det var en otroligt fin utflykt, sen åkte vi till arjeplog dagen efter!

4. Åh, vilka fina bilder! Ser ut som om du har en fantastisk semester i denna storslagna natur.

5. Beautiful photos. Very good catches with delicious skies that add depth. exquisite places. Greetings.

6. traktorägg :-) haha, precis vad de ser ut som. Tack för ett nyt ord!
    Sv; jodå, det blir Legoland. Avfärd mot Danmark sedan i em

7. Vackra bilder, den med båtarna och husen är väldigt färgrik! Ser härligt ut på alla bilder.

8. Tjusiga bilder. Detta är platser som verkligen gör sig bra på bild...

9. Vackra bilder! Finns många fina platser i Norden!