Dettan

På äventyr med Dettan

måndag 5 december 2011

Summering av semestern

Det är skönt att komma iväg till sol och värme, även om det inte varit så kallt här hemma.

Barbro och jag hade en trevlig liten lägenhet på Caribe vid Playa de las Americas. Vi hade en bit att gå till stranden och det var bra för den dagliga motionen. Vi hade också en uppvärmd pool på hotellområdet, liksom en liten butik.

Här var utsikten över poolområdet från vår balkong. Vi hade ju havsutsikt också - om än långt bort.

Vi tog en del promenader i omgivningarna. Det finns många fina blommor att fotografera. Den här porten blev jag väldigt förtjust i.

Blommande bougainvillea tycker jag är vackra blommor och de fanns i många färgnyanser.
Trevlig är också strandpromenaden. Oavsett när vi var ute och gick, så var det många personer med samma ärende.

s

Vi hittade många trevlig restauranger. Färsk tonfisk är ett måste när man besöker ön - otroligt gott. Vi åt det vid två tillfällen, med lite olika tillbehör.

En annan rätt, som jag verkligen njuter av är Paella. Den här rejäla pannan innehåller mat till två personer. När vi ätit oss mätta, tog de ut pannan och så kom de in med den överblivna maten i en ask. Det blev vår lunch dagen därpå. Har aldrig fått någon doggybag tidigare, förutom i USA. Vi blev rejält snopna.

Vi blev hostiga och snoriga under resan, men det hindrade oss inte från att göra utflykten till La Gomera. Den resan kan jag rekommendera. En annorlunda ö, inte så turistisk i sin karga miljö.

Med färjan kom vi till största staden på ön San Sebastian. Bara serpentinvägarna i sig var häftiga. Vi besökte bl.a. Garajonay nationalpark med Agando klippan. Nedan i soldis.

Här var en häftig vegetation. Det regnar inte så mycket, men molnen går lågt över bergstopparna och
fäller ut dis, som gör att växtligheten trivs här i parken. I parken växte Laurisilva träd, ett slags lagerträd. Träden var klädda med mossa och lavar. Fanns någon sorts maskrosor, som var manshöga. Tur att vi inte har sådana i våra trädgårdar här.
I samband med vår lunch fick vi ett smakprov på "visselspråket". Ett gammalt sätt att kommunicera mellan dalgångarna. Språket var på utdöende, men med turistströmmarna såg man en möjlighet och numera finns det på skolschemat att lära sig visselspråket.

På lördagskvällen avslutade jag måltiden med en typisk dessert från Tenerife. En pudding kokt på mjölk och mandelbitar. Det bruna ovanpå är palmhonung. Det har inget med bi och honung att göra. De tappar palmträd på sav och blandar i socker. Har en uns av lakritssmak. Helt ok.

På söndags morgonen 03.30 lokal tid, ringde väckarklockan. Det blev en tidig morgon. 07.00 skulle planet lyfta. det är skönt flyga från Norrköping, men det är dåliga starttider. Vi kom ner sent söndag kväll och åker tidig söndag morgon, så det är 6 dagar i sol och värme. En riktigt skön resa, trots förkylningen!!

Tack för alla trevliga kommentarer som jag fått. Under resan har jag bloggat från min mobiltelefon och då har jag inte gått in och tittat på era sidor, men det ska jag göra om några timmar.