Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 20 september 2011

Besvikelse och glädjen med väninnor

På förmiddagen packade jag min målarväska och gick till Hemgården för att måla akvarell för Agneta Östlund. Det är Senioruniversitetet som ordnat kursen. Jag blev enormt besviken när  jag kom dit.  Vi skulle inte vara i huvudhuset, där jag vet att det finns hiss, utan i ett annex med en hög trappa. Agneta gjorde vad hon kunde och försökte byta lokal, men det gick inte. Jag gick hem med tunga steg. Borde vara fler än jag som har  problem med trappor, när man vänder sig till seniorer.

På eftermiddagen kom Anita och piggade upp mig. Inte bara mig, för hon hade med en jättegod äpplekaka med vaniljsås, som vi mumsade på innan Lennart gav sig iväg på jobb.


Anita och jag fortsatte prata om allehanda ting. När man har trevligt går klockan fort. Strax var kl 18.00 och det var dags för oss att gå till Vetekornet och lyssna på föreläsning som Spira ordnade. Dagens tema var: "Transportpolitiska prioriteringar - hur påverkar de min vardag."


Föreläsare var Karolina Isaksson, forskare och fil.doktor från VTI.
Vilken roll spelar lokalsamhället, dvs staden, stadsdelen eller orten man bor i när vardagen blir mer geografiskt utspridd.
Karolina presenterade aktuell forskning kring regionala transportstrategier och koppling till invånarnas beteende. Områden där hon och hennes kollegor gjort djupintervjuer var Vadstena, Åtvidaberg och stadsdelen Ljura/Klingsberg i Norrköping. En mycket intressant och givande föreläsning.

1 kommentar:

  1. håller med om att det låter som en konstig planering med "ej hiss" till en seniorverksamhet. Trist för dig att få gå hem igen...
    Även jag lyckades få äpplekaka med vaniljsås på jobbet idag, mums!

    SvaraRadera