Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

fredag 2 mars 2012

Friska vindar

I går fm var  jag till Hemgården och "Torsdagsgruppen". Ägnade mig åt att grunda två tavlor. Yvonne kom in i gruppen förra veckan när jag var i Sundsvall. Kul. Yvonne har jag träffat tidigare, då hon jobbade i växeln på Televerket - några år sedan. Som alltid blir jag uppfylld av en positiv känsla, att träffa det här gänget.

Så skynda mig hem och där gjorde jag ordning ett kok med kroppkakor. Allt var förberett på morgonen med stekt fläsk och lök. Blev gott. Som alltid drabbas vi av en form av paltkoma!

Vid 15-tiden kom Anita och hon hade med stora fina semlor. Så småningom kom kaffet på och vi mumsade på godsakerna.


Vi lät oss väl smaka och som tur var blev det en hel del skratt, annars hade nog koman tagit över igen.

Idag lockade solen mitt på dagen, men det var friska vindar, även om det var ca 7 grader varmt.
Det blev en promenad till Kriminalvårdens museum vid Saltängsgatan. Det var intressant.
På mitten av 70-talet jobbade jag på skyddskonsulentexp. i Norrköping. Dessförinnan hade jag gjort en termin på Skänningeanstalten under min utbildning till socionom. En del gamla  minnen kom upp till ytan, när jag gick runt bland montrar och rum.


Här visas hur en cell kunde se ut.
På hemvägen gick jag efter strömmen. Vid Strömsparken har man fällt en massa fina träd.


Jag tog ett kort även om solen gick in i kameran. Jag har gått in på kommunens hemsida för att se vad de ska hitta på och så här står det där:
Parken kommer bland annat att ha lekmiljöer för barn med vattentema, fler sittplatser, vatten som rinner från Motala ström in i parken och fiskar som kommer att kunna vandra till Hästskodammen (vid Louis De Geer).
Det låter ju trevligt. Under ett tag fick jag för mig att de skulle bygga hus här och det hade varit botten! Jag för min del, tycker att Strömsparken har varit en trevlig park, så som den är.

4 kommentarer:

  1. Har också sett Kriminalvårdens utställning - riktigt intressant!
    Tycker nog att Strömsparken är fin som den är, men den kanske kan bli ännu finare.
    Ser fram emot nästa fredag - ska bli kul att träffa dig :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Det låter som ni får en riktigt mysig park! Härlig fika ni haft.

    SvaraRadera
  3. Min enda erfarenhet av kriminalvården, eller vad det var, är övernattning på Norrköpings rådhus!
    - se mitt inlägg" Brottsligheten".
    Skulle va intresant att se utställningen!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  4. visst ser allt konstigt ut när de fäller träd som man är van vid att se på en plats. På väg hem till mamma har det fällts enormt många och första gången jag kom körande och såg detta så trodde jag att jag kommit fel...fattade ingenting. Tala om att man är van vid vyer...

    SvaraRadera