Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 27 oktober 2010

Hälsar på i Holmenhuset

Jag satte en surdeg på speltvete för för några veckor sedan. Jag har bakat en gång tidigare med den surdegen och sen matat den vidare. Då blev resultatet så där. Nu testade jag ett nytt recept och hade i lite rågmjöl och då blev det bättre fart på jäsningen.


Det blev två stora Levain. Jag använde mig av recept och bakmetod, som du kan hitta på http://paindemartin.blogspot.com/2009/04/segt-haligt-och-valdigt-gott.html 
Brödet tog lång tid att jäsa, så klockan blev 23 innan bakningen var klar.
Mitt bröd blev inte lika håligt, som Martins, men smakade bra. Jag tog med några skivor och gick ner till mina kollegor på TeliaSonera i Holmenhuset. Vi testade brödet ihop med krusbärsmarmelad.


Eva var en av dem som uppskattade brödet. Kul att få en pratstund ihop och höra vad som sker utanför min jobbsituation.

På hemvägen tog jag ett kort på Lundbergs bygge vid Prästgatan-Kristinagatan.  Har följt bygget sedan rivningen av de gamla husen och jobbet med grunden. Våning för våning byggs upp.


Längre fram på Prästgatan växer kastanjeträd. Idag faller bladen tätt.


Lennart har haft en lång dags körning med start 2.30 i morse. När han kom hem fick vi en liten stund tillsammans innan jag gick iväg och träffade Tanja och Anita. Vi var till Café Vetekornet och lyssnade på en föreläsning med  Curt Peri, VD för Cloetta. Han berättade om Cloettas företagsansvar och lansering av Fairtrade chokladkakor. Intressant! Många avvägningar som ska göras, för att vi ska få njuta av god choklad på ett hållbart sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar