Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

söndag 19 december 2010

Julkaka och julklapp

I dag har jag gjort en julkaka av engelsk typ. Den tillhör kaffebordet på julen. Tar en stund att hacka aprikoser, katrinplommon och russin, som ska ligga och dra i cointreau eller annan likör. Vi provsmakade en varsin bit och det var helt ok, precis som det brukar.




I går när jag åkte hem från Asta fick jag en julklapp i förskott. Det var en gammal kopparpanna som tillverkats hos E.L Lindqvist, Wånga, Sjövik. Tror det är första gången som jag sett att Vånga stavas med W, men så står det i stämpeln på pannans handtag. Pannan kom i min mormor och morfars ägo på 30-talet. Nu kommer den att var placerad på en hylla hos oss.



Här är pannan fotograferad på en ylleduk från Dalarna, ärvd efter min mormor. Den kommer fram till advent.

1 kommentar: