Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

lördag 25 september 2010

Kulturnatten

Efter en långsam morgon, åkte vi till Dalaborgs handelsträdgård. Köpte en blomma till köksbordet och en till min väninna Barbro, som genomgår cellgiftsbehandling. Hon är en riktig kämpe, som jag vill ge så mycket energi jag kan.


Så åkte vi hem och åt en god svampomelett till lunch. 

För vår del började kulturnatten mitt på dagen. Vi startade vid Arbetets museum och tittade på ångspruta, som dåtidens brandförsvar hade.


Sen gjorde jag en kakform, i en press. Häftigt! Liknande form som min mormor hade när hon gjorde kakor med hallon och grädde.




Vi fortsatte sen och titta på olika vackra veteranbilar.

 

En vacker Cadillac. Känslan av att ha en vid Brigitte Bardot-rutig kjol med skumgummiunderkjol infinner sig!

Min långtradarchaufför hittar en läcker lastbil från 1933 av märket Tidaholm.


När vi hade njutit av bilar och tändkulemotorer, gick vi in på Arbetets museum och tittade på modevisning från 1950-talet. 


Mannen med nylonskjorta och hemmafrun med förkläde fann där, samt deras söta döttrar.



En ångslup tuffade runt på Strömmen utanför "Strykjärnet". Där kom en skara musikanter och folkdräktsklädda personer.


Vi promenerade vidare till Visualiseringscentret. Utanför har de gjort i ordning en gångväg utefter vattnet.


Härifrån styrde vi stegen till Knäppingsborg och olika utställare. Här träffade vi på Astas kusin Bertil med fru Birgitta.



Sen slog hungern till och vi gick till Bosniska föreningen och åt god "köttfär- och spenatpirog". Kul att pröva mat som vi inte äter annars. Det var skönt att sitta ner och vila benen.

Därefter blev det dags för olika Gallerier och så en tur till Rådhuset med Reggae och kaffe med tårta. Sen sa min kropp ifrån, så vi gick hemåt och tog ett glas vin på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar