Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 1 september 2010

Surdegsbröd

Jag har "matat" en surdeg under några dagar. Det är kul att följa processen från 1 dl grovt rågmjöl och 1 dl ljummet vatten, till dess att det börjar bubbla i plastburken och det behövs mer mjöl och vatten. Idag på lunchen var det klart att sätta en deg. Jag tillsatte lite salt och en tsk honung för att ge fart åt degen. Idag kryddade jag med fänkål och kummin.

Så ikväll var det dags att sätta in rågkakorna i ugnen.


Här är resultatet.

Jag har precis skurit en skiva av det ena brödet. Det är varmt och lite svårskuret. Ett tunt lager smör, som smälter och så in i munnen. Umm, det är gott!! Bröden får ligga till sig över natten innan jag skär upp dem. Några skivor får Lennart ta med som matsäck i natt.

1 kommentar:

  1. ...mmmm, jag känner doften och smaken av Dina surdegsbröd !

    SvaraRadera