Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

torsdag 23 september 2010

Svampskogen

På eftermiddagen kom vi till skott. Vi åkte till Bränntorp och gick ut i skogen. Tre år sen jag senast plockade svamp. Kroppen har sagt ifrån och det gjorde den till en del idag med, men det fina vädret lockade.
Vi gick mot mina tidigare svampställen, men möttes av förfäran! Alla träd var borta och stora högar med grenar låg där det tidigare var höga fina tallar och granar med mossbelupna stenar.


Jag blev helt ställd, men ville i alla fall gå vidare för att se hur det var. Vi fortsatet mot den plats där vi tidigare hade en eldstad vid våra vinterpromenader. Men innan vi kom dit gick vi in i den kvarvarande skogen. Och tro det eller ej, här hittade vi en massa trattkantareller men även några gula.


Svamparna stod tätt tätt!!
Efter ett tags plockande, gjorde jag som Asta (då ca 80 år) hon pekade med sin käpp och sa: "Där är det svamp". Nu använde jag min stav och pekade för Lennart.


Finns inget som smakar så gott som macka och te i skogen. Sen var det dags att vandra tillbaka mot bilen.
På tillbakavägen hittade vi svampar som vi gått förbi åt det andra hållet. Till slut tyckte Lennart att vi skulle lämna lite svamp till någon annan.

Väl hemma tog det några timmar att rensa.


Det blev ca 10 liter rensade trattkantareller och en liter gula.


Förvällde två sådana här omgångar och en med de gula. Nu återstår att packa dem i påsar och lägga i frysen.

1 kommentar:

  1. Svamp är härligt ! Fina bilder på svampen, och gott att plocka fram och göra div. godsaker av.

    SvaraRadera