Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 17 januari 2011

Resorna till och från Sundsvall

När vi åkte upp i fredags, hade en flisbil vält på E4 strax norr om Tönnebro. Vi fick då ta gamla E4 under en bit. Den vägen var isig och smal, med tanke på all trafik som passerade. Inte nog med det utan en långtradare hade halkat ner i en kurva, så det var rätt trångt att passera.



Avstickaren var ändå trevlig och vi fick se en del vackra vyer. Var "älvor som dansade" över vattnet, men det framgår inte riktigt på fotot. Det var här -18 grader i luften.



I går startade vi från Tingsta äldreboende klockan 14.00. Det var då 0 grader. På radio varnade de för ishalka mellan Enånger och Söderhamn. Jag körde första sträckan. Vi kom inte längre än till Harmånger, då vi mötte regn och en väg som var rena skridskobanan. Jag blev uppmärksam på halkan av att det var en mängd långtradare som stod stilla efter vägen och därefter personbilar. Jag gled också intill vägkanten - utan att åka i diket - och sen bytte vi plats. Det var tur att vi hade bilen att hålla oss i annars hade vi inte stått på våra fötter.


Här stod vi och väntade ca 1,5 timmar innan det kom en hjullastare med sand. Lennart hängde på den och vi kom uppför ett par backar innan sanden i skopan var slut. 



Sen blev vi stående där till nästa hjullastare med sand kom. Jag var livrädd under den här tiden. Det fanns ju hela tiden förare som testade sin bils förmåga. En del bilar kanade väldigt när oss och någon kom över på fel vägsida, men som tur var fanns det just där ingen bil. Klockan 17.00 passerade vi Hudiksvall. Därefter blev det något bättre väglag. Vi stärkte oss med mat i Iggesund, för att klara ett eventuell stopp vid Enångerbackarna.  
Sand och salt började göra nytta. När vi kom till Enånger och backarna där, var det slaskigt. Efter Gävle och ner mot Uppsala, Stockholm var det mer risk för vattenplaning, då snödrivorna smält och bildat insjöar på vägen. Vi kom hem strax före midnatt. Jag tror aldrig jag varit så belåten som då. Flera gånger under den här resan, trodde jag inte att vi skulle komma hem med livet i behåll. Det märks på min kropp i dag. Jag tror varenda muskel värker, så jag var rejält spänd under eftermiddagen och kvällen.


8 kommentarer:

  1. Ni hade en minst sagt en besvärlig hemresa, så jag förstår att Du är trött idag men skönt att läsa att Ni kom hem välbehållna
    Kram/Anita

    SvaraRadera
  2. Fy va läskigt att behöva åka i ett sådant väglag. Skönt att ni kom hem välbehållna.

    SvaraRadera
  3. Fy vilken läskig bilresa! Jag hade nog gråtit...
    Skönt att det gick bra i alla fall!

    SvaraRadera
  4. sv: Jag spelade faktiskt blockflöjt i flera år och blev riktigt haj på det. Nu skulle jag inte kunna få fram annat än en massa oljud, tror jag :-)

    SvaraRadera
  5. Usch, vilken mardrömsresa! Jag förstår att du var slut i hela kroppen efteråt. Skönt att ni lyckades ta er hem!

    SvaraRadera
  6. Usch vilken resa ni varit med om. Då är man tacksam att allt gått bra.
    Tack för titten hos mig!
    Ninni

    SvaraRadera
  7. Huvvaligen sådana resor vill man vara utan när de blir så här! Förstår att du har ont idag efter denna pärs.

    SvaraRadera
  8. usch o fy, förstår att kroppen var spänd och att det känns efteråt! Tror att vem som helst reagerat likadant. Skönt att allt gick bra!

    SvaraRadera