Dettan

På äventyr med Dettan

torsdag 25 augusti 2011

Dubrovnik - Elafitöarna

En heldag gjorde vi utflykt med båt till Elafitöarna. Klockan 8:30 var det buss från hotellet till nya hamnen i Dubrovnik och så bar det ut bland öarna.Vi åkte till 3 bebodda öar. Första stoppet blev på ön Kolocep.

Här var vi bara ungefär bara 45 minuter, så Gudrun och jag valde att ta en promenad längs bukten ni ser på kortet.

Neriumträden blommade och granatäppelträden bar frukt. Det var skönt med skugga under träden, samtidigt som det var härligt att sticka ner fötterna i det klara turkosfärgade vattnet.

Nästa stopp var vid fiskehamnen på Sipan.

Många byggnader hade sitt ursprung från 1500-talet. Förstås rustade en massa gånger, men ändå.

Tornen på fotot tillhörde då en överklassfamiljs sommarhus. Nu är det en restaurang. Enligt guiden finns ön med i Guinness rekordbok, då ön har mer än  200.000 olivträd. Gudrun såg en del av dem då hon klättrade upp till en 1100-tals kyrka, som ligger på en höjd. Under tiden  tog jag en tur till badstranden.

Vi återsamlades och for sen till Lopud.

Här åt vi en fisklunch och drack ett lokalt vitt vin till. Under tiden hade vi underhålning av en trio som spelade och sjöng. Det gjorde de även till och från på båten.

Stranden var inte så stor på den här sidan ön, men jag satt gärna i skuggan under palmerna efter badet.

På hemvägen kunde jag inte låta bli att ta en bild på den vackra bron, som numer förkortar resorna norrut med 45 minuter.

Vi var åter vid hotellet vid 19-tiden och då var det en underbar temperatur, ca 25 grader. Det jag njöt mest av under resan var de fantastiska kvällarna/nätterna. Här behövdes ingen kofta eller kavaj. Varma vindar smekte oss skönt.

1. Så underbart det låter med den goda kvälls/natt-värmen. Det är nästan det jag uppskattar mest när man är söderöver. Att kunna vara ute på kvällarna utan kofta eller kavaj kan vi ju nästan aldrig göra.

Och vilka fina bilder du visar från resan!

Kram Ingrid

2. Tack för ditt Grattis:)
    Ja nu gäller det att passa på så mycket man kan att gosa för i mitten av september blir det resa igen, nästan tre veckors ledigt har jag fått ihop:)

Det låter inte illa med den kvällsvärmen, är vi ju inte bortskämda med här. Fast till helgen ska det bli värmebölja och bästa vädret på vår kust, ostkusten.
    Njut och ha det skönt.

3. Ser ut som en väldigt trevlig semesterresa - härligt med värmen på kvällarna. Härliga bilder -