Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

torsdag 18 november 2010

Bivaxtavla och föreläsning om "Kemikalier i vardagen"

Det är inte ofta jag får vanliga, roliga brev längre. Det kan ha att göra med att jag är dålig på att skriva brev själv. Hur som, fick jag ett idag. Min väninna Lena i Timmernabben är en begåvning vad gäller brevskrivning. Det är jätteroligt att få brev från henne. Den här gången skickade hon dessutom med en målning gjord av färgat bivax, som hon köpt på Ateljé Liz på Öland. Jag tycker jättemycket om bilden och satte snabbt in den i en ram. Nästa steg är att hitta en bra placering för tavlan.


I kväll har jag och Anita varit på Café Vetekornet och tillsammans med en mängd andra människor lyssnat på Weronika Rehnby, handläggare på Bra Miljöval Naturskyddsföreningen. Hon berättade utifrån temat: Kemikalier i vardagen. Vi blev omskakade av att det finns väldigt mycket dolda kemikalier i vår mat, kläder m.m. Inte bara att vi riskerar allergier, utan värre är hormonpåverkan av olika slag.
Hur kan vi som konsumenter påverka producenter och företag att minimera kemikalierna i produkter? Hur kan jag själv göra bra val?
Frågorna blev många efter denna intressanta föreläsning. Ett tips är att läsa på Naturskyddsföreningens hemsida. Där finns en del rapporter och hjälp. http://www.naturskyddsforeningen.se/

Bild på Weronika från internet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar