Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 15 november 2010

Regn och grått

Idag har det regnat och varit grått stor del av dagen. Vi gjorde en god lins- och rårissoppa till lunch innan Lennart gav sig iväg till jobbet. Det behövdes något varmt och mättande.

Gråheten bröts då Anita kom hit och hade en äppelkaka med vaniljvisp med. Smakade jättebra tillsammans med en kopp kaffe. Vi bytte tankar och minnen från dåtid till nutid. Ibland går tiden otroligt fort och definitivt när jag har roligt.

Senare på kvällen fixade jag till kryddningen av vårt julbrännvin. Förberedelserna gjorde vi på Gotland, där vi plockade slånbären. En flaska  Brännvin Special och min Romtopfburk - mer behövs inte.


Bären har legat i frysen och sen ska de ner i burken.


Här är en påse tömd och snart följde ytterligare två påsar efter  - 1,5- 2 liter bär.


Nu ska burken stå mörkt och skakas någon gång per dygn. Sen ska bären silas ifrån och drycken upp på flaska igen. Essensen som jag får när jag silat drycken, blandas med lika delar brännvin/vodka. 
Till julmaten är det dags att avsmaka det hela. Om man inte vill ha allt till snaps, kan man koka sockerlag och blanda i en del av essensen. Då blir det likör med fin slånbärssmak.

4 kommentarer:

  1. Tack för recept verkar bli ett gott brännvin! När jag gör 'Rumtopf' efter ett Tyskt recept lägger jag alla säsongen bär i lager efter lager med Rom (ljus eller mörk går bra)över resp bärlager. Allt får stå till julens ris ála malta är på bordet sen en sked/skopa Rum topf över vuxentallrikarna. Desserten är poppis kan jag lova! Bilförare o barn får varm bärsås, oxå poppis.

    SvaraRadera
  2. Tack Elisabeth!
    Önskar att jag hade använt slånbären till brännvin i st. f likör! Den står där i ett skåp och det är ingen som vill ha den.
    Rumtopf har jag gjort ett antal gånger, men det var länge sedan. Min f d svärmor var från Österrike, så hon lärde mig en hel del gott.

    SvaraRadera
  3. låter som om det blir gott brännvin till julamaten :-)
    Rumtopf brukade alltid min mormor göra, nu känner hon att hon är för gammal för att ställa till med matlagning av allehanda slag fst förra året så ställde hon sig 94 år gammal och gjorde middag åt oss alla en dag. Det var precis lika gott som det brukade vara...

    SvaraRadera
  4. Det är några år sen jag gjorde Rumtopf, men det blir goda efterrätter, med alla typer av bär.
    Slånbärbrännvin smakar gott och är dessutom väldigt vackert med sin rödblå färg. Redan nu har spriten börjat ta färg.

    SvaraRadera