Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 16 november 2010

Nya siluett växer fram i Norrköping

Idag har det varit en jättefin dag. Soligt med hög klar luft och någon plusgrad. I samband med lunchen tog jag en promenad ner till Hamnbron. På bron stannade jag och tog ett kort mot det nya hus, som växer fram vid Saltängsgatan.


Jag fortsatte längs kajen utefter Motala Ström. Här har man tagit bort en del buskar och träd. Ska bli intressant och se vad som kommer i stället.


Jag fortsatte runt Revens grund, Strömsparken och till Holmen, där jag lämnade brev i Telias receptionen, samt fick en almanacka, som jag beställt. Därifrån gick jag förbi Hötorget på väg hem och såg hur de nu fyller igen de utgrävningar, som arkeologerna skrapat fram och undersökt tidigare. Verkar inte bli något nytt bygge här, utan snarare en parkering. Tillplattat blir det i alla fall.


Skönt med frisk luft och sol på näsan innan det åter var dags att sätta sig vid datan.

I kväll har Agneta och jag varit till Konstmuseets Vänner på Norrköpings Konstmuseum. Det var en dryg halvtimmes mingel, innan det blev dags för föreläsning  i biosalongen.


Vi lyssnade på intendent Lars Ove Östensson som berättade om modernismen och Nils Wedel. Östensson visade bilder av olika konstverk och avslutningsvis flyttade vi oss till trappan, där han berättade om den stora väggmålningen i trappan som går från bottenplan, entréplan till övervåning. Jag har sett väggmålningen massor med gånger, men ändå  aldrig sett den på det här sättet. Jag visste inte heller att det var Wedel, som gjort den i navvaxteknik. Tydligen en mycket tålig teknik. Det var en mycket intressant föreläsning och samtidigt var det kul att träffa Agneta prata med henne en stund. Nedan är ett smakprov av väggmålningen.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du hittat till min blogg..Visst är det härligt med lite luft på lunchen..du hann och uppleva en hel del.Fin målning på kvällen dessutom..Ha en go kväll önskar Torprosen

    SvaraRadera