Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 16 februari 2011

Matlagning - vad tror ni det ska bli?

Efter gårdagen hade jag en del kokta kalla potatisar kvar i kylskåpet. Jag fick en ingivelse och så hade teamwork runt matlagningen idag. Vi gör någonting som vi aldrig gjort tidigare. Startar med att hacka och steka lök.


Sen skär och bryner vi rimmad skinka - ska egentligen vara stekfläsk, men det hade vi inget hemma.



Därefter pressas den kokta potatisen och ett gäng råa potatisar rivs.


Vetemjöl  tillsätts och så blandas det väl. Har ni gissat än? Så sätter jag på en stor gryta med saltat vatten, som ska koka.


Ja så klart ni gissat. Det ska bli Öländska kroppkakor. Jag tänker på dig Pia. Det dröjer nog inte förrän vi kommer och äter av de riktiga. Efter det här momentet stoppar jag ner dem i det kokande vattnet. När kroppkakorna är fördiga flyter de upp.


Kroppkakorna avnjöts tillsammans med lingon och en stor smörkladd, som sakta smälter av värmen från kroppkakorna.


Det smakade riktigt gott. Lennart fick hejda sig så inte paltkoman slog till, för han skulle ju ut och köra långtradare.
Det blev en del kroppkakor över som vi får steka upp en annan dag.Tidigare har jag bara gjort pitepalt, men hanteringen är ju rätt lika. Fast då är det bara råriven potatis kornmjöl.

5 kommentarer:

  1. Va häftigt med hemgjorda kroppkakor, det har jag aldrig prövat på däremot passade vi på att köpa kroppkakor när vi var på Öland i somras. Vi handlade av en gammal dam som hade tillverkning i sitt garage, dom smakade kanon.

    SvaraRadera
  2. Hej snygging!

    Du ser verkligen fräsch ut och jättesnygg i håret dessutom! Ser fram emot fler vackra bilder nu när du har ännu bättre fotoutrustning!
    kram Birgith i Luleå

    SvaraRadera
  3. Ja just ja kroppkakor tänkte vi att vi skulle smaka då vi var på Öland i somras men jag vet inte vart tiden rusade iväg - för vi åkte hem utan att ha smakat!! Ser spännande ut!

    SvaraRadera
  4. Det har jag aldrig prövat att göra. Kanske borde testa nån gång, för jag tycker det är jättegott :-)

    sv: Jag hade faktiskt ingenting emot att fylla 50. Jag är mest glad att jag får vara med fortfarande :-)

    SvaraRadera
  5. aldrig ätit kroppkakor men väntar än på att pröva. Vet int varför det inte blivit av ännu?

    SvaraRadera