Dettan

På äventyr med Dettan

onsdag 27 juli 2011

Summering av vår semester i Polen

I vår planering av resan fick vi bra hjälp av det material, som vi skickade efter från polska turistbyrån i Stockholm. Vi fick kartor med en hel del inprickade campingplatser, broschyrer från olika landsdelar med tips om sevärdheter och aktiviteter. Därtill lånade vi några böcker på biblioteket, samt tog hem information från nätet.

Vi startade midsommarafton från Norrköping och kom hem exakt 4 veckor senare. Första etappen blev den längsta, då vi tog oss till Karlskrona, för att ta färja över till Gdynia. Vi har medvetet undvikit alla motor- och betalvägar, så vi har inte pejl på kostnader för dessa. Dieseln är något billigare än i Sverige.

Vi har stått på campingplatser varje natt. Standarden och kostnaderna har förstås skiljts sig åt. På de större turistorterna har det varit dyrare, men inte säkert att de har varit bättre servicemässigt.

Dyraste övernattningen var i Krakow och kostade 83 PLN/natt och lägsta övernattningskostnaden var 16 PLN i Bakow, camping 23. Alla campingar har varit omgärdade av staket och många har haft nattvakter. Vi har stått i många stora städer och då har det varit nära till buss och /eller spårvagnshållplats, så för en billig penning har man kunnat ta sig in till centrala stan.

Maten har influenser både från tyska och ryska köket. Vi har framför allt uppskattat de olika korvsorterna. De har mycket mer smak än de här hemma. Surkål och olika gurkinläggningar, ofta syrade, hör till middagsmaten. Vi har ätit på olika typer av matställen och hela  tiden varit nöjda med det vi serverats. Vi har ofta testat typiska rätter som gulascher, piroger/dumplings och soppor.

Här nedan testar Lennart en typ av blodkorv med gryn, vid sidan av den vanliga kryddiga korven. Brödet,  ett franskbröd, får man vid sidan av.

Vi har provat oss fram bland olika ölsorter. De har smakat bra och vi har köpt med oss en del hem. Här är standardstorleken på serverad öl, liksom burkar och flaskor, 55 cl.

I södra Polen är de kända för en speciell äppelkaka, men det är inte Apfelstrudel. Den testade vi förstås.

Ja, mycket har vi stoppat i oss, men vi har också gått en hel del, så vi har inte vuxit speciellt mycket under de här veckorna. Vi har tittat på en massa intressanta byggnader, kyrkor, kloster, riddartempel och andra sevärdheter.
Det finns gott om kurorter, SPA- eller Relaxenheter och simbassänger där det inte finns sjöar, så både kropp och själ kan få sitt.

Landskapet fascinerar mig. I sort sett hela Polen har sandjord. Ofta är det ett böljande landskap med stora sädesfält omväxlande med mindre skogar, ofta blandskog med bokinslag. Vi tror inte att de använder så mycket gifter, då det finns mycket ogräs, som vallmo och blåklint i sädesfälten.

Längst i söder finns de vackra Tatrabergen. Zakopane blev i stort sett vår vändpunkt, för att sen åka norrut igen. Här var det blånande berg i bakgrunden.

Många ögonblicksbilder gav oss associationer till några tiotals år bak i tiden, då man fortfarande kunde se folk rensa för hand här också eller sopa gatorna med kvast.

Det sämsta på resan, har varit dåligt underhållna vägar. De är ofta lappade och lagade en mängd gånger. Där går dessutom mycket tung trafik, så även de nyare vägarna är spåriga. Men vi har kört sakta och på det sättet sett mycket av omgivningarna och också kunnat undvika en del lagningar. Det är mycket vägarbeten på gång med hjälp av EU-pengar, så det kommer säkert vara bättre om några år.

Vi kan ingen polska, men vi har klarat oss bra med engelska, tyska och våra händer. Många yngre pratar bra engelska och de äldre tyska.

Vi kommer säkert tillbaka om några år för att utforska de östra delarna, som vi inte hann med i år.

1. Tack, det har varit mycket intressant att följa med på er resa i Polen. Vi skulle vilja göra en liknande resa - men är lite osäkra på de östliga länderna, efter resa i Tjeckien för några år sedan.

2. Inte för att jag vet vad ni är osäkra på, men vi har tidigare rest i Estland, Lettland och Litauen och vi har inte haft några bekymmer. Däremot är ju vägarna i sämre skick än här.
    Fast vi åkte på en del småvägar upp genom Skåne och Småland och de var snudd på lika lappade.

3. Tack för en mycket fin reseberättelse från Polen! Ha en fortsatt skön sommar!

4. Vilken trevlig sammanfattning du gjort!

Väldigt nyttig för den som tänker sig göra någon liknande resa, men intressant även för andra tycker jag.

Kram!

5. Låter som ni har haft det superbra! Vi var också ute i precis fyra veckor, fast vår camping "spårade ur" - vi tältade bara fyra nätter...
    :-)

6. Vilken intressant resa ni har gjort! Vi känner igen mycket av det ni beskriver från Polen. När det gäller maten brukar vi tycka att de har "bra enkel mat", dvs inga fantastiska gastronomiska upplevelser, men å andra sidan kan den enkla och billiga snabbmaten hålla förvånansvärt bra kvalitet! Det där med vägarna känner vi ju också igen. De nya vägarna är ju riktigt fina, men de gamla är inte allför roliga att åka på... Önskar fortsatt trevlig sommar!

7. Vi har också följt er resa och fått en inblick i hur det är i Polen. Vi kommer nog göra en tur dit också men inte i år. En mycket bra summering av er resa. Ha en fortsatt skön sommar.

8. Jag semestrar i Polen med några års mellanrum. Jag har familj där så det har blivit en tradition att vi besöker Warszawa. Senaste gången var jag på New Orleans Gentlemen's Club & Restaurant för första gången. Jag åkte dit bara för att äta något men det var sköna dansare som drog till sig min uppmärksamhet och jag stannade lite längre.

9. För några veckor sedan reste jag tillsammans med min fru till Polen. Vi har valt att åka till Warszawa. Efter en promenad blev vi hungriga så vi gick på restaurangen New Orleans Gentlemen's Club & Restaurant. Maten var mycket god och det är värt att komma förbi.

10. När jag varit i Warszawa på ett affärsmöte har jag bjudits på New Orleans Gentlemen's Club&Restaurant för att underteckna slutavtalena och skåla för fint samarbete. Klubben är perfekt för sådana möten. Det var plats för att tala om detaljer, omkring oss dansade sköna kvinnor och dessutom hade vi goda alkoholdrycker. Vi samarbetar än idag.