Dettan

På äventyr med Dettan

lördag 16 juli 2011

Szczecin

I natt kom en lätt regnskur, men det märktes inte på marken i morse. Däremot sjönk temperaturen till 15 grader i natt. Solen kom igen på morgonen. Vi begav oss in till Szczecin med buss och spårvagn. Busshållplatsen är precis utanför campingen och linjetrafiken är tät.

Vi var utrustade med en karta. Det sinnrika med gamla stan här, var att man rödmarkerat en slinga att gå, för att se dryga 40-talet intressanta byggnader och platser. Det fanns nr på gatan och en kort beskrivning av dem på polska, tyska och engelska. Kändes jättebra. Borde vara ett tips för Norrköpings kommun.

Här har vi kommit till ett torg med gavelhus. Det här huset är numera ett museum och i bottenvåningen finns bar och restaurang. En del av husen runt torget är av modernare slag. Jag antar att en del hus raserades här under kriget.

Bland det gamla fanns även modern art. Ditt hör förstås jag!
Vandringen fortsatte och snart kom vi till ett häftigt slott.

Vi knallade in på borggården och här fanns en stor scen riggad. Det fanns också en del stånd, där kvinnor sålde grejor de gjort. Jag föll förstås för några örhängen gjorda i frivoliteter.

Det här slottet var vackert rustat. Här skulle det snart bli bröllop. Man dukade för kalas. Vi fortsatte följa sträckmarkeringen mot marina museet och några akademier. Vi behövde vila benen och det gjorde vi till ett gott 11-kaffe. Som vanligt på våra irrfärder är det inte bara kaffet som ska avsmakas, utan även något bakverk. Här blev det hemmagjord cheesecake med grädde och glass. Mums filibabba! Var skönt att sitta i halvskugga och titta ut på hamnen.

Nästa bild visar en vacker byggnad, som är ett museum.

Utefter hela den markerade promenadslingan finns det gott om matställen, vattenhål och olika försäljare. Det finns också en del mindre officiella konstställen, som denna grafittivägg.

Vid 14-tiden var vi varma och trötta på att trampa stadstrottoarer, så vi tog spårvagn och buss åter till campingen. En sallad under soltaket smakade bra.