Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 23 november 2011

Grå dag, men med ljuspunkter

Var ute och handlade på eftermiddagen. Tog då kort på rivningen av  huset vid Hötorget. Nu är det snart bara en stor tegelhög.


Samtidigt som en skopa river, så är det två andra som sorterar material i olika containrar.

Efter affärsrundan gick jag ner till Gredelin på Hospitalsgatan och tittade när Jacquline målade med en ny sorts akrylfärg. Jag blev så tagen av hennes måleri att jag glömde ta något foto. Gå gärna förbi julskyltningen i helgen, för då får ni se det hon målade!

Väl hemkommen ringde Anita. Hon var på stan och kunde tänka sig komma förbi. Trevligt med lite sällskap till ingefärste och en våffla. Senare på kvällen gick vi till Vetekornet och lyssnade på en föreläsning av Liselotte Tärning, kostrådgivare.



Hon pratade mycket utifrån blodsocker kurvan och vad vi stoppar i oss. Viktigaste målet under dagen är frukosten. Gör vi ändringar i frukosten, får det stort genomslagskraft på vår mathållning, eftersom vi tenderar äta liknande frukost varje dag. Starta med gröt eller osötad müssli och yogurt tillsammans med fullkornsbröd och ett ägg, ger bra blodsockernivå för hela förmiddagen. Komplettera med frukt till mellanmål. Fet fisk bör vi också få i oss 2 - 3 gånger per vecka, för att få i oss en massa nyttigheter som Omega 3 och D-vitamin.
Underrubriker var Frukost, Långsamma kolhydrater, Omega-3, D-vitamin, Antioxidanter och Motion. En mycket givande kväll. Inget nytt för min del, men jag behöver ständigt en påminnelse för att äta bra. Du kan läsa mer om Liselotte Tärning på hennes hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar