Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 16 november 2011

Konstmuseum

Konstmuseum i Norrköping har fått besök av  mig två dagar i rad. I går var jag med på en föreläsning med intendent Lars-Ove Östensson. Det var andra delen och handlade om bildanalys. Mötte Hedwig en stund innan, så vi han prata både innan och under paus och efter. Konstmuseets vänner är värd för föreläsningsserien. Vi hoppas på en fortsättning i vår.

Idag träffade jag Birgitta, som också är med i Konstmuseets vänner. Vi tittade gemensamt på GAN-utställningen. Vi har bägge varit med på visningar, men nu tog vi en eftermiddag i egen takt.

Hästtämjaren, bild hämtad på internet
Vi tittade, njöt och begrundade en otroligt bra och nydanande konstnär. Han hade en härlig färg- och formkänsla. Plötsligt hade 2½ timme gått och vi fick skynda på att titta i stora salen, innan museet skulle stänga.
Vi tog en fika på Lindahls konditor, medan vi smälte våra intryck och bekantade oss mer med varandra.
Har du inte sett utställningen, så ta chansen!!

På väg till museet tog jag ett kort på huset, som man håller på att riva vid Hötorget. Det går fort, men det ryker trots vattenbesprutning, så allt är dammigt runtom. Till och med mina svarta skor blev dammiga under tiden jag stod och fotograferade.


3 kommentarer:

  1. Jag tycker alltid att det är lite tragiskt när man river hus...

    Lät som en intressant utställning :-)

    SvaraRadera
  2. river de ett helt hus? Behövs inte lägenheterna mera? Överskott på dem?

    SvaraRadera
  3. Svar: Nej, inget överskott på lägenheter, snarare tvärtom. Däremot ska det byggas något nytt komplex på denna mark och en bakomliggande parkeringsplats. Vi får hoppas det blir några lägenheter också.

    SvaraRadera