Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 21 mars 2011

Uppsala

Tidigt i lördags morse skjutsade Lennart mig till stationen och jag tog tåget upp till Uppsala. Gudrun mötte mig i den nybyggda stationshuset. Vi tittade runt på den och statyerna utanför.


Vi stannade så till vid Konsert & Kongress. En byggnad som jag inte varit inne i tidigare. Byggnaden skiljer sig från omgivningen, men den har en spännande arkitektur.


Vi gick in i byggnaden och fick på det sättet möjlighet att titta på Uppsala från en annan vinkel.


Uppsala har en blandad bebyggelse, från olika tidsepoker. Domkyrkan syns tydligt från alla vädersträck.
Efter att ha beundrat utsikten en stund fortsatte vi hem tid Gudrun. Vi åt senare en god soppa, innan vi tog bilen ner till stan och tog en promenad i solen runt Botaniska trädgården. Vi gick sen in i orangeriet och såg en underbar utställning med blommande Kamelior, "Fröjd och lidelse" av Tage Andersen. Hans hemsida hittar ni här.

Bild tagen från internet

En fantastisk blomsterprakt med en mängd olika kameliablommor. Det fanns enkla, dubbla och i många olika vita, rosa och röd nyanser. Har ni chans, så besök utställningen. Den håller på till den 25 april.



Så var det åter biltur hem till Gudrun, där det smakade bra med te och semla.


Vi hade mycket att prata om så tiden gick fort. Gudrun bjöd på en god kasslerrätt och ett gott vin innan vi tog bussen ner till Katalin och lyssnade på Cookies N´ Beans.

Bild tagen från nätet
 Ni hittar deras hemsida här


Den här bilden tog jag när tjejerna efter avslutat föreställning hoppade upp på bardisken och sjöng utan mikrofoner. Stämningen var hög!!
Den här dagen var min 60-års present från Gudrun! Tänk att ha en sån väninna!!

På söndagsmorgonen vaknade jag tidigt och fick vara med om en vacker soluppgång.



Efter att ha fotat den, gick jag och la mig igen. Det blev en lugn skön förmiddag med prat och också en stund i solen på balkongen. Sen for vi till Bror Hjorts hus. Där har jag inte varit tidigare. Vi tittade runt i hans ateljé och en del av bostaden.Vi såg bl.a. skisser, akvarell och oljetavlor på det som blev den vackra altartavlan i Jukkasjärvi kyrka.

En tredjedel av altartavlan fotograferad sommaren 2009
Jag gillar verkligen hans bilder och hans mustiga sätt att uttrycka sig. 

Vi tittade också på en utställning av barnboksförfattaren Pija Lindenbaums akvareller till barnböcker.

bild från internet
En trevlig utställning och vi var också med på en bra guidening. Utställningar suger, så vi åkte till Café Magasinet och åt laxpudding. Vi tittade runt i några butiker och sen var det dags för mig att gå till ett hemvändande tåg. Lennart kom och hämtade mig vid tåget. Inte dumt med privatchaufförer.
Stort tack Gudrun för en jättetrevlig helg! Sånt här ger mersmak!

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig födelsedagspresent som du delar med dig av till oss. Förstår att den piggade upp i väntan på den riktiga våren!
    Kram från Inger

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig tur till Uppsala! Strålande väder, underhållning och kultur i glada vänners lag :-)

    SvaraRadera