Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 22 mars 2011

Världsvattendagen

Så då har äntligen dagen för MR = magnetröntgen kommit. Egentligen har det gått snabbt, en vecka och en dag. Men i väntan är jag inte objektiv. Det känns som månader. Lennart skjutsade mig till lasarettet och jag kom in något före utsatt tid.
Att genomgå magnetröntgen är att utsätta sig för mycket dunkande och skrammel, samtidigt som man ska ligga stilla på rygg och skjutas in i en kapsel. Som tur är får man skyddande hörlurar med musik i. En lång stund senare, åkte jag ut och sen blev det kontrastvätska i en åder, innan jag åkte in på nytt. Efter ca 40 minuter var proceduren gjord. Nu är det åter väntan, innan jag får tid för samtal med  opererande läkare och sedan operation.

Jag tog bussen ner till stan. Steg av några hållplatser tidigare och promenerade sista biten hem. Soligt och + 11 grader, men blåsigt och vinden är kall.

Vid 16-tiden kom Anita. Vi fikade och smaskade på en varsin tårtbit. Klockan gick fort och vid 18-tiden gick vi till Bankkyrkan på Drottninggatan 8.  
Världsvattendagen uppmärksammades av SPIRA med ett arrangemang tillsammans med Norrköping vatten och Hyresgästföreningen. SMHI hade också representant där och material att dela med sig av. Det bjöds på goda snittar och smaksatt vatten. Vi lät oss väl smaka.



Stina Axelsson från Plimsoll föreläste kring världens vatten, "Bara vanligt vatten...?"


Årsgångsviner i all ära, men har du någonsin funderat över hur gammal vattendroppen är? Världens vattenbrist ökar på grund av överkonsumtion, misshushållning, konstbevattning samt att haven blivit en slags sopstation. Även kemikalieanvändningen gör att grundvatten förgiftas och blir odrickbart. Hur kan vi skapa ett engagemang kring världens vatten och förståelse för att vi ska värna om det och inte ta det för givet?

Det var en mycket intressant föreläsning, men Stina hade också med mycket humor och värme. Framför allt i sitt sätt att härleda olika ord. Många väckta tankar snurrar i  mitt huvud.

4 kommentarer:

  1. Undrar hur du har hittat in till mig?!!! Är jättegald för besöket!!!
    Magnetröntgen - ja - har haft lite erfarenhet av det på sistone (dock inte jag själv). Hoppas verkligen att det har gått bra för dig:-)

    SvaraRadera
  2. Det måste vara oerhört tungt för dig och Lennart dessa dagar. Att vänta besked och operation när man är sjuk är oerhört tungt. Vi önskar dig allt gott.

    SvaraRadera
  3. Usch magnetröntgen verkar inget trevligt, jag har lite cellskräck, som tur är har jag hitills sluppitn det. Hoppas nu att röntgensvaret blir positivt så du slipper någon omfattande operation.

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna att allt går bra för dig, och att din väntan på det blir så kort som möjligt.
    Kram!

    SvaraRadera