Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

fredag 3 juni 2011

Edsbyn - Sundsvall

I morse, när vi satt och åt frukost, kom en tjäderhona och gick över vägen framför vår husbil. En häftig syn. Tyvärr var jag inte redo med kameran.

Vi fortsatte vägen mot Färila. Efter några km började vägarbeten. Vi fick ta oss fram i sakta mak. Vi passerade bl.a. en levande fäbod, men vi såg inte till några djur.


Så småningom kom vi fram till Färila. Här tog vi en längre paus. Vi började med att fika och sen tog vi en promenad och tittade på alla fina, stora trähus. Nu kan man verkligen se att vi är i Hälsingland. Inte nog med att husen är stora, det finns också mycket snickarglädje.

Efter någon dryg timme fortsatte vi till Ljusdahl. En vacker väg. Här stannade vi också en stund. Jag köpte ett 20-tal spända dukar att måla olja eller akryl på.


Här ett kort på Ljusnan vid Ljusdahl. Från Ljusdahl tar vi väg 83 mot Ånge. En kanonfin väg, som går mycket utefter olika vattendrag. Vi stannade och lunchade vid en sjö och då tog jag det här fotot. En vackert rundad sten av många års slipande.



Från Ånge tog vi väg E14 mot Sundsvall, men svängde av till Kvissleby och tingsta äldreboende. Strax före 17.00 var vi hos Frida. Vi satt och pratdade med henne ca en och halv timme och sedan började hennes nattbestyr.

Vi lämnade henne och tog en promenad i omgivningen. Vi hittade en runsten, som vi inte sett tidigare. Inskriften är från 1000-talet efter Kristus.



Vi gick därifrån ner till en gammal kyrkoruin och gravfällt. En skön kväll i solsken.



Åter i husbilen äter vi en sallad med fetaost och oliver. Smakar riktigt bra. Ser en snutt på tv - "Så ska det låta". Sen har jag ägnat mig åt foton och blogg och Lennart åt korsord. Jag ska strax "hjälpa" honom.

2 kommentarer:

  1. härligt ni verkar ha det! Passa på och njut!

    SvaraRadera
  2. vilken härlig husbilstur ni haft hittills, kör försiktigt och fortsätt njut av helgen
    kram

    SvaraRadera