Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

lördag 18 juni 2011

Senaste dagarna

Senaste dagarna har jag ägnat mig åt en variant på städning. När jag vårstädade vår klädkammare, så plockade jag ut tre kartonger med kort, brev och vykort. De tre kartongerna plockade jag inte in igen, utan de har stått i arbetsrummet och väntat på att bli omhändertagna. I torsdags började jag med att sortera brev i högar och sen läsa. Jag har samlat korrespondens sen tonåren. Nu åkte brev från gamla brevvänner och kärleksvänner iväg.

Jag har många gånger förundrat mig över min mammas selektiva minne. Hon har väldigt bra minne, men vissa saker kommer hon inte ihåg. Det är sånt som varit starkt för mig och ofta gått tvärt emot vad hon velat. Nu förstår jag bättre. En del av det jag läste hade jag totalt glömt och annat som jag kom ihåg, verkade inte så viktigt när jag läste om det.

Men en del påverkar mig fortfarande starkt, som min dotters brev från USA, då hon gjorde ett år som student där. Några av breven kom jag inte igenom. Annas breven blev kvar, liksom några som min pappa och mamma skrivit genom åren. Jag hittade Annas första egenhändigt skrivna brev och en "kärleksförklaring" till  6-årige Per. De senare har jag skannat in. Av två kartonger, blev det en dryg halv kvar med brev och vykort.

I torsdags gick jag en vända med kameran och fotade. Det blev en snygg grafittivägg vid en parkeringsplats utefter Lindövägen. Tyvärr har en del mindre duktiga kluddrat över det tidigare målade.


På fredagen började jag så gå igenom kort från tidigt 70-tal. På den tiden satte jag in kort i fotofickor av plast. När jag märkte att färgen bleknade och ersattes av en rödaktig ton, tog jag bort korten från fickorna och la dem i papper. Så har de legat i många år och inte blivit tittade på. Jag började nu skanna in kort på datan.

Det arbetet har jag fortsatt med i dag. Jag har gjort ett uppehåll mitt på dagen, då vi for till husbilen. Lennart har sökt ett spänningsfall, som han hittade och åtgärdade. Under tiden inventerade jag skåpen och noterade vad som ska handlas och tas med inför semesterresan.

Sen tog jag en promenad. Jag blev omkörd av en limousine. Den var säkert på väg till någon skolavslutning eller giftermål kan jag tro. Häftigt lång.


Fotade och plockade blommor på min vandring runt Butängen.


Väl tillbaka vid husbilen var Lennart i det närmaste klar. Hungern hade kommit och latmasken fanns där, så vi besökte en Tairestaurang i närheten. Smidigt och gott! Med buffé finns det alltid något eller mycket som passar.


När vi kom hem har vi tvättat lakanen från husbilen och jag har sen fortsatt skanna foton.


Tid tar det, men kanske kommer jag/vi att titta mer på fotona. Nedan ett smakprov på inskannad bild från maskerad vi hade, när jag jobbade på skyddskonsulentexpeditionen i Norrköping 1976.

3 kommentarer:

  1. Så duktig du varit som gått igenom så mycket och börjat skanna in gamla foton. Det känner jag att jag också borde göra. Målet är att det ska ske i vinter.

    Jag har också en massa gammal korrespondens och vykort liggande. En hel låda full har det blivit, jag ska nog ta och gå igenom den också.

    Dessutom fick jag en hel kasse med pappas gamla brev av min kusin. Tala om nostaligtripp när man sitter och läser de breven.

    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. HEJ! Duktigt jobbat.... Foton är underbara minnen!

    SvaraRadera
  3. Anders gjorde ett jättejobb med att scanna in drygt 10.000 diabilder innan vi flyttade hit till Spanien. Sen slängde vi originalen. (platsbrist)
    Sen dess har vi otroligt mycket större glädje av bilderna. Dom går som skärmsläckare på "tv-n" och jag hittar många bilder i arkivet som jag använder i min blogg.

    Så - scanna på!
    :-)

    SvaraRadera