Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 22 juni 2011

Tidig start

BSov dåligt i natt, så jag var tidig med att baka ut surdegsbrödet på  morgonen. Den här gången lyckades jag bra med vetesurdegen och fick till något mittemellan franska och lantbröd. Drygade ut specialvetemjölet med linfrö och solroskärnor. Brödet blev luftigt och smakrikt.


Jag använde mig av recept från Pain de Martin Jag hade inte  min jäsning i kylskåpet, utan lät det jäsa i rumstemperatur. Jag hade förresten inga korgar heller, så jag improviserar lite, men med gott resultat.

Jag var nere en sväng till Telia och sen var tvättmaskinen igång. Under tiden var Lennart till husbilen. Han grejade med våra elektriska stödben och så fyllde han på diesel. Nu ska bilen vara klar för semester!

När han kom hem lastade jag in mina pelargonior och for med dem till Anita. De behöver daglig tillsyn för att överleva. Anita blev med hem och så hade vi kasslerlunch med jordgubbar och grädde, som dessert. En kopp kaffe till passade bra. Anita och jag tittade på kort från hennes Mallorca-resa tillsammans med barn och barnbarn. Härliga bilder. Jag visade förstås också några bilder på mitt barnbarn med föräldrar.

Anita och jag tog en tur på stan tillsammans, innan hon for hem till sig och jag till mig. På vägen hem fotade jag vid Kvarteret Lyckan. En del affärer och ett café har startat upp. Kommer säkert att bli fint där.


Snart kan jag gå Prästgatan hem till mig.


Väl hemma kom en störtskur, så jag var glad att jag hann hem i tid. Värre var det säkert för Anita.

3 kommentarer:

  1. Det där bröder ser verkligen gott ut. Jag var och läste på hos Pain de Martin, men så komplicerat det verkar, fast egentligen är det ju inte det.

    Här bakade svärmor gotlandslimpa efter en liknande princip.

    Degen sattes på kvällen i ett stort trätråg, som inte diskades mellan bakningarna utan därför hade lite surdeg kvar i sig.

    Dagen efter var degen bubblig och lagom uppjäst och då tillsattes vetemjöl, pomerans, salt och sirap och lite jäst. När degen arbetats smidig och fin lades den i träformar till jäsning och sedan vältes degklumparna upp på plåt och gräddades. Det blev jättegott bröd!

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Svar: Det kan ta några gånger innan det blir en bra surdeg, men sen sparar man en del av surdegen och använder vecka för vecka och då är det inte komplicerat. Jag gör oftast degen på kvällen och då är den redo att bakas ut på morgonen. Vid 11-kaffet kan man provsmaka det ljumna brödet. Smaskens! Ha dé!

    SvaraRadera
  3. Jag kan intyga att brödet blev jättegott! Ja regn och åter regn, jag fick inhandla ett paraply på hemvägen. Tack Elisabeth för en trevlig eftermiddag, med god sommarmat och härliga jordgubbar och trevlig samvaro.
    Kram/Anita

    SvaraRadera