Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 9 maj 2011

Lördag och husbilen på rull

På lördag förmiddag packade vi husbilen. Vårt mål var även den här helgen, att titta på vårt närområde. Vi bekantar oss med mindre vägar och dess omgivningar i Östergötland.
Vi  tog Gamla Övägen ut från Norrköping. Vi passerade Västra Husby och tog vägen mot Östra Ryd. Inte långt efter Västra Husby, stannade vi till vid en sjö och drack förmiddagskaffe i solen. Här doftade det av solvarma nässlor. I skuggan fanns en mängd vitsippor, som jag passade på att fotografera.


Vi åker bara slingriga småvägar, så vi hinner se mycket.  I närheten av Bubbetorp stannade vi och tittade på får och deras lamm. Här har man grävt ut sankmark och gjort en fågelsjö.




Bara någon km längre fram var det dags att stanna bilen mitt på vägen och jag gick ut med kameran. Det var en huggorm, som hade tänkt sig över vägen. Vår första orm för i år.


Ormen är vacker, men jag har stor respekt för den. Jag blev helt klart mycket mer försiktig efter det här mötet, när jag klev ut i gräset. Många människor och djur har redan hunnit bli bitna av ormar. De har vaknat till tidigt i år.



Lennart rullade vidare med bilen när jag fotograferade. Vägen var så smal att han sökte en skogsväg längre fram. Även här har man grävt ut och gjort grunda sjöar av vattensjuk hagmark. Fåglarna verkade trivas här.

Vid Byrums badplats vid sjön Risten, stannade vi till och lagade vår lunch. Ett ett vackert och lugnt läge. Så här års var ingen trängsel. Jag hade förberett mat, så det var bara att värma.



Efter maten satt vi och läste och njöt i solen. Det blev förstås också en del fotograferande.


Det var mycket frömjöl i sjön vid strandkanten.

2 kommentarer:

  1. Fy bubblan va läskigt med huggorm. Jag är jätterädd för ormar, så här års tittar jag ner i marken vart jag går, ännu har jag som tur är inte sett någon. När vi var på djursjuhuset med Alonso kom det in en liten kisse som hade blivit biten av en orm, kissen fick stanna kvar på sjukhuset.

    SvaraRadera
  2. Vacker natur, men huggormar är inte så kul. Såg några stycken förra året, och får alltid lite rysningar...

    SvaraRadera