Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 5 april 2011

En dag med mamma

Vaknade tidigt och gjorde gymnastik som vanligt. Det gäller att mjuka upp stela leder och muskler. När Lennart vaknade hängde jag ut kläder på vädring. Har plötsligt fått för mig att garderoberna bakom spegelväggen måste fixas. När det var gjort pratade jag med Inger, min ledare.

Strax före tio var det dags att ta bilen till Vrinnevisjukhuset för att möta mamma. Hon skulle röntgas och tog färdtjänst in från Skärblacka. Röntgenundersökningen gick fort och hon var klar när jag kom. Så det var bara att vända i foajén och gå mot bilen igen.

Vi åkte hem och drack te med bröd medan vi pratade. Jag förberedde lunchen, kokt potatis och stekta laxbitar med en kryddig matyougurt, som sås och ångkokta gröna ärtor. Det var smakfullt.

Sen var det dags att skaka kläder och hänga in, samt hänga ut andra och torka ur garderoben och backskåp. Kläderna hänger på balkongen medan mamma och jag går till en skoaffär här i centrum. Hon behöver nya skor, men hennes gamla, ömma fötter passar inte in i några skor. Vi kommer hem tomhänta. Nej det gjorde vi inte, för på hemvägen fanns Lindahls konditori. Mamma blev sugen på något gott till eftermiddagskaffet. Vi köpte Napolenon- och


och Budapestbakelser.


Lennart fick också en bakelse när han kom hem efter jobbet. Mamma berättade, att när hon jobbade i bageri i slutet av 30-talet, kostade en napoleonbakelse 20 öre, men hon tjänade bara 12 kr/vecka om 45 - 46 arbetstimmar. Idag kostar en bakelse 23 kr, så om man tänker på löneutvecklingen är bakelsen billigare idag än då.

Färdtjänsten hämtade mamma vid 17:15 och jag gjorde färdigt garderoben. Sen har jag läst tidningar och tagit en kvällsmacka. Nu är jag trött, så det dröjer nog inte länge innan det blir läggdags.

3 kommentarer:

  1. Va smarrigt med bakelser. När vi bodde i centrala Stockholm hände det att vi gick till kondis och köpte bakelser men nu var det himla längesen, blir det någon godsak blir det väl hemlagad tårta när någon fyller år. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Gott med fikabröd! Det har vi nästan aldrig nuförtiden. Kanske dags att unna sig lite?
    :-)

    SvaraRadera
  3. Budapestbakelsen är en av mina favoriter, även om det inte är ofta som det äts någon sådan.
    Jag vet hur det är det där när inte ömma fötter passar i några skor, supertrist! Det är ofta jag kommer hem tomhänt jag med för att de fina inte är direkt bekväma för en reumatisk fot..tyvärr.
    Sv; det skulle fortsätta vara platta tak, de fick inte godkänt för sadeltak då de bärande väggarna inte skulle klara trycket sägs det

    SvaraRadera